Als je een website hebt, wil je natuurlijk ook graag weten hoeveel bezoekers je site aantrekt en wat deze bezoekers op je site doen. Welke pagina’s bezoeken ze? Hoeveel pagina’s bekijken ze en hoe lang blijven ze? Is een bezoekje aan jouw website eenmalig of komt een bezoeker vaker terug? De antwoorden op dit soort vragen kunnen je helpen je website te verbeteren. Zodra je bijvoorbeeld weet dat veel bezoekers afhaken op een bepaalde plek in je website, dan is hier wellicht iets onduidelijk en moet je je website aanpassen.

Om vragen met betrekking tot het gedrag van je bezoekers te beantwoorden, zal je statistieken moeten verzamelen. Je kunt natuurlijk je eigen statistiek software schrijven, maar bij PLint-sites maken we gebruik van Google Analytics. Google Analytics kan eenvoudig geïntegreerd worden in iedere website, webshop of webapplicatie door plaatsing van een klein scriptje in de broncode van de site. De statistieken worden vervolgens automatisch bijgehouden.

De statistieken van Google Analytics

Google Analytics registreert een enorme hoeveelheid gegevens die inzicht geven in het type bezoekers en het gedrag van je bezoekers. Zo kan je bijvoorbeeld zien hoeveel procent van je bezoekers een tablet of smartphone gebruikt om je website te bekijken. Daarnaast wordt bijgehouden welke browsers gebruikt worden en of de bezoeker al eerder op je site geweest is. Gebruiken veel bezoekers een smartphone om je website te bekijken? Check dan eens of je site eigenlijk wel prettig functioneert op deze kleine apparaten.

Verkeersbronnen

Bezoekers kunnen je website op verschillende manieren bereiken. Je kunt een zoekmachine gebruiken en zoeken naar een specifiek onderwerp. Als jouw website hoog in de zoekresultaten terecht komt, klikt een bezoeker misschien de link naar jouw website aan. Dit wordt organisch zoekverkeer genoemd. Het is ook mogelijk dat iemand de domeinnaam van je website kent en deze rechtstreeks invoert in de adresbalk: dit is direct verkeer. Als een andere website-eigenaar de inhoud van jouw website interessant vindt, dan plaatst deze persoon misschien een link naar jouw site. Bezoekers die via zo’n link op je website komen, worden onder verwijzingsverkeer geschaard. Een laatste belangrijke verkeersbron is betaald verkeer. Om te zorgen dat je website hoog in de zoekresultaten komt, kan je een online advertentie campagne starten (Google Adwords). Je website komt dan op de bovenste posities terecht bij een zoekopdracht, maar zodra iemand hierop klikt, moet je een bepaald bedrag aan Google betalen. Je betaalt dus voor extra verkeer naar je website. Juist omdat je moet betalen voor deze bezoekers, is het interessant om te zien wat ze op je site doen. Doen deze bezoekers een aankoop in je webshop, of gaan ze direct weer weg?

E-commerce

Heb je een webshop, dan biedt Google Analytics mogelijkheden om bij te houden hoe de online verkoop verloopt. Welke producten zijn populair? Hoe vaak wordt een product bekeken en welk deel van je bezoekers schaft dit product daadwerkelijk aan? Ook het antwoord op dit type vragen kan je vinden in Google Analytics. Voor het verzamelen van statistieken over je online verkopen zul je wat extra zaken moeten instellen in Google Analytics, maar daarna heb je ook de statistieken van je online verkopen inzichtelijk.

Starten met Google Analytics

Of je nu een simpele 1-paginawebsite, een webshop of een complexe webapplicatie hebt, inzicht in het gedrag dat bezoekers op je website vertonen is ontzettend belangrijk om je website te optimaliseren. Begin daarom, zodra je nieuwe site in lucht is, direct met het verzamelen van statistieken. Heb je je website door PLint-sites laten ontwikkelen? Dan is Google Analytics standaard geïnstalleerd en worden je website statistieken automatisch bijgehouden.

Hulp nodig met Google Analytics

Heb je een website of webshop maar heb je geen idee wat je bezoekers op je website doen? Of heb je hulp nodig met het analyseren van de statistieken? Wij voorzien je vrijblijvend van advies.